Języki

Erudis - your road to knowledge
Tworzenie grafiki komputerowej z wykorzystaniem bezpłatnego oprogramowania – grafika bitmapowa (Gimp) – grafika wektorowa (Inkscape)

Opis szkolenia

Oprogramowanie służące do tworzenia grafiki komputerowej na potrzeby stron internetowych czy poligrafii zazwyczaj kojarzone jest z marką Adobe lub Corel. W ramach szkolenia proponujemy przegląd możliwości alternatywnego i bezpłatnego oprogramowania. Aplikacje Gimp oraz Inkscape w połączeniu z zastosowaniem autorskich technik obróbki obrazu pozwalają osiągnąć zdumiewające rezultaty, porównywalne z komercyjnymi. Proponowane rozwiązania dotyczą zarówno grafiki na potrzeby Internetu jak i projektów przeznaczonych do druku.
Gimp to profesjonalny program do obróbki grafiki ekranowej. W przeciwieństwie do popularnego Adobe Photoshop aplikacja ta jest całkowicie bezpłatna dla użytkowników domowych i podmiotów gospodarczych. To stawia ją w centrum zainteresowania wielu pasjonatów zajmujących się fotografią, projektowaniem reklamy czy budową graficznych interfejsów użytkownika.
Gimp posiada polską wersję językową, co ułatwia wykorzystanie nawet najbardziej skomplikowanych narzędzi aplikacji. Program umożliwia instalację wielu dodatków, w tym wtyczek, pędzli, gradientów, filtrów znanych z Adobe Photoshop. Dzięki nim, Gimp pozwala również na zapis obrazów w przestrzeni barwnej CMYK. Gimp obsługuje bardzo dużo formatów plików graficznych, w tym PSD (format natywny dla Adobe Photoshop). W plikach XCF programu GIMP użytkownik korzysta z warstw, zaznaczeń, masek, kanałów alpha, filtrów, narzędzi tekstowych, grup obiektów.
Inkscape jest zawodowym programem do tworzenia grafiki wektorowej i podobnie jak GIMP należy do wolnego oprogramowania rozpowszechnianego na licencji GNU GPL
Inkscape tak jak komercyjny Adobe Illustrator czy CorelDraw pozwala na pracę z użyciem krzywych, bitmap, obiektów inteligentnych, symboli, warstw, tekstu czy rozszerzeń. Natywnym formatem pliku dla Inkscape jest SVG, odczytywany m.in. przez przeglądarki internetowe. Program umożliwia też eksport projektów do formatów PS, PDF, EPS czy PNG.
Gimp oraz Inkscape mogą być uruchamiane w środowiskach Windows, Mac OS i Linux. Podczas szkolenia uczestnicy korzystają z oprogramowania zainstalowanego na systemach operacyjnych firmy Microsoft.
Szkolenie obejmuje przede wszystkim zajęcia praktyczne, ok. 90% czasu jest poświęcone na warsztaty.

Dla kogo
Kursem powinni być zainteresowani programiści, twórcy stron www, fotograficy, graficy, plastycy, operatorzy DTP oraz firmy pragnące obniżyć koszty przygotowania projektów graficznych.

Wymagania wstępne
Jedynym koniecznym wymogiem jest podstawowa umiejętność obsługi komputera.

Najważniejsze uzyskane umiejętności

  • Poznanie technik przygotowania projektów graficznych na potrzeby Internetu i poligrafii
  • Nabycie umiejętności korzystania z programów Gimp oraz Inkscape

Program szkolenia

Część 1. GIMP

A. Wprowadzenie do grafiki rastrowej i programu GIMP

Uczestnicy szkolenia dowiedzą się, co to jest grafika rastrowa i gdzie jest wykorzystywana oraz do czego służy program GIMP - jakie są jego możliwości i zastosowania. Nastąpi również zapoznanie się z układem narzędzi programu.
1) Ogólne informacje o grafice rastrowej.
a) Istota grafiki rastrowej.
b) Programy do obróbki grafiki rastrowej.
c) Zalety i wady GIMP’a.

2) Wykorzystanie programu GIMP.

3) Instalacja programu.
4) Zapoznanie się z obszarem roboczym.
a) Paski narzędzi.
b) Okna dialogowe.
c) Paleta kolorów.

B. Edycja pierwszego zdjęcia.

W tej części uczestnicy szkolenia dowiadują się, w jaki sposób otworzyć zdjęcie w programie GIMP i zacząć jego obróbkę, oraz zapisać efekt pracy; jak korzystać z narzędzi historii oraz w jaki sposób definiowane są kolory w programie GIMP.
1) Tworzenie nowego obrazka, otwieranie istniejącego i zapisywanie efektów pracy.
2) Korzystanie z polecenia cofnij oraz z okna dialogowego historii.
3) Określanie kolorów w modelach przestrzeni barw RGB, CMYK, monochromatycznym oraz indeksowanym.

C. Praca na warstwach.

Nauka wykorzystania warstwy do efektywnej obróbki obrazów.
1) Istota warstw. Stos.
2) Krycie.
3) Przekształcanie warstwy.
4) Wprowadzenie do trybów warstw.

D. Skalowanie i kadrowanie obrazów. Podstawy zaznaczania.

Dopasowanie rozmiarów obrazów do elementów interfejsu użytkownika tworzonych programów
1) Skalowanie obrazka.
2) Siatka - pomoc przy kadrowaniu. Konfiguracja.
3) Obracanie warstwy.
4) Zaznaczanie prostokątne i kadrowanie.

E. Narzędzia zaznaczania.

Uczestnicy szkolenia dowiedzą się, w jaki sposób skutecznie korzystać z narzędzi zaznaczania i wykorzystywać ich konfigurację.
1) Typy narzędzi zaznaczania i ich wykorzystanie.
a) Zaznaczanie prostokątne i eliptyczne.
b) Odręczne zaznaczanie (lasso).
c) Zaznaczanie rozmyte (różdżka).
d) Zaznaczanie wg koloru.
e) Inteligentne nożyce.
2) Praktyczne wykorzystywanie narzędzi zaznaczania.
3) Interakcja z poprzednim zaznaczeniem.
4) Zaznaczanie a warstwy.
5) Menu Zaznaczenie. Zmiana obszaru zaznaczenia.

F. Pędzle, gumki i narzędzia wypełnienia.

Moduł kursu wprowadza kursantów w technikę obsługi pędzli, gumek i narzędzi wypełnienia (wiaderko z farbą i gradienty) i pozwala na wykorzystanie jej w następnych, bardziej skomplikowanych ćwiczeniach.
1) Pędzle w programie GIMP.
2) Konfiguracja pędzli.
3) Definiowanie pędzla przez użytkownika.
4) Wiaderko z farbą.
5) Gradienty:
a) Wypełnienie kolorem.
b) Wypełnienie teksturą.
6) Możliwości narzędzia Gumka.
7) Praca z tabletem graficznym

G. Filtry.

Wiedza zdobyta w tym rozdziale pozwala uczestnikowi szkolenia na szybkie i skuteczne stosowanie filtrów programu GIMP.
1) Istota filtrów i ich zastosowanie.
2) Rozmycie.
3) Wyostrzenie.
4) Selektywne rozmywanie i wyostrzanie.
5) Lens distortion dla korekcji zniekształconej fotografii.
6) Błysk gradientowy.
7) Redukcja czerwonych oczu i inne sposoby osiągnięcia tego efektu.

H. Projekt typograficzny.

W tym rozdziale opisywane jest narzędzie tekst i sposoby jego wykorzystania.
1) Informacje o narzędziu tekst. Konfiguracja.
2) Tworzenie nowych warstw tekstowych.
3) Tworzenie cienia przy wykorzystaniu filtru Rozmycie.

I. Fotografia.

W tym module uczestnik kursu dowiaduje się, w jaki sposób regulować naświetlenie zdjęć i zniwelować błędne ustawienia kolorystyczne.
1) Podstawowe informacje dotyczące naświetlenia fotografii. Histogramy.
2) Poziomy.
3) Kontrast.
4) Kolory.
5) Filtry i wariacje.
6) Nasycenie kolorów.
7) Narzędzia rozjaśniania i wypalania dla edycji niektórych tylko obszarów obrazka.
8) Praca z formatem zdjęć RAW
9) Kompozycja
10) Fotomontaż

J. Retusz fotografii

Usuwanie wad zdjęć i modyfikacja wyglądu postaci osób i przedmiotów. Uczestnicy kursu poznają metody pozwalające m.in. na zredukowanie plamek na skórze człowieka, wygładzenia rysów twarzy, wydłużenia rzęs, usuwanie kurzu, wyszczuplanie postaci.
1) Strategia retuszu.
2) Narzędzia klonowanie i łatka.
3) Deformacja.

K. Optymalizacja pracy w programie GIMP.

Metody pozwalające zwiększyć szybkość pracy z programem GIMP. Rozszerzenie możliwości programu.
1) Narzędzia usprawniające pracę.
2) Optymalizacja zapisywania plików.
3) Skróty klawiszowe.
4) Wtyczki.

Część 2. Inkscape

A. Inkscape jako alternatywna aplikacja obróbki grafiki wektorowej.
1) Podstawy grafiki wektorowej
2) Wprowadzenie do Inkscape
3) Okno programu
4) Organizacja palet
5) Nawigowanie

B. Rozpoczynanie pracy.
1) Układ strony
2) Prowadnice, linie siatki
3) Zarządzanie kolorami

C. Obiekty w Inkscape.
1) Rysowanie obiektów
2) Obiekty trójwymiarowe
3) Grupowanie obiektów
4) Praca na warstwach

D. Praca z wektorami.
1) Rysowanie linii
2) Krzywe Beziera w Inkscape
3) Edycja krzywych
4) Zamiana konturu na ścieżkę
5) Wektoryzacja bitmap

E. Praca z tekstem.
1) Dodawanie tekstu
2) Dostępne opcje dla tekstu
3) Wprowadzanie tekstu do kształtu

F. Transformacja obiektów.
1) Zmiana rozmiarów i skalowanie
2) Odbicie lustrzane
3) Obracanie i pochylanie obiektów
4) Transformacja tekstów

G. Mapy bitowe.
1) Import
2) Kadrowanie

H. Efekty w Inkscape.
1) Zniekształcanie
2) Opcje rozmycia
3) Przezroczystość
4) Odejmowanie kolorów
5) Perspektywa


Sprawy organizacyjne

Czas trwania szkolenia: 2 dni, 1 dzień- 8 godzin- GIMP, 2 dzień- 8 godzin Inkscape

Cena netto: 1200 PLN netto

Forma: wykład+ćwiczenia


 Szkolenia dedykowane

Cena, czas trwania szkolenia dedykowanego jest uzależniony od potrzeb klienta i rozmiaru koniecznych modyfikacji szkolenia standardowego. W celu ustalenia szczegółów i warunków szkolenia prosimy o skontaktowanie się z nami e-mailem (szkolenia@erudis.pl) bądź telefonicznie.


 Zgłoszenia

Osoby zainteresowane szkoleniem prosimy o wypełnienie formularza zamówienia: wersja PDF lub RTF i wysłanie go e-mailem (szkolenia@erudis.pl) lub faxem.