Języki

Erudis - your road to knowledge
Wstęp

UML jest zunifikowanym, standardowym językiem służącym do modelowania systemów informatycznych (i nie tylko). Architekt, projektant czy programista używają diagramów UML-a w podobny sposób jak murarz bądź elektryk używają planu architektonicznego budynku. Abstrakcyjny, utworzony na papierze, model pozwala podkreślić te elementy przyszłego oprogramowania (albo budynku), które są najistotniejsze dla jego funkcjonowania.

Efektem tego jest istnienie wielu diagramów UML-owych; tak jak inaczej na dom patrzy murarz, elektryk, hydraulik, właściciel to i podobnie innego punktu widzenia na system informatyczny potrzebuje analityk, projektant, programista, osoba odpowiedzialna za QA, autor dokumentacji czy wreszcie klient – odbiorca oprogramowania.

W wersji 1.4 UML-a było osiem diagramów plus dwa, które były używane bardzo często, ale „nieoficjalnie”: diagram pakietów i obiektów. W wersji 2.0 pojawiły się trzy zupełnie nowe. Poniżej przyjrzymy się kolejno im wszystkim, poznamy obszary ich stosowania i najważniejsze elementy.